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再生可能エネルギーと国連SDGsを探る(3年生)

3年生は、地球を守る方法を探る中で、国連の持続可能な開発目標(SDGs)について学んでいます。この単元では、気候変動のような地球規模の課題に対して、持続可能な解決策をどのように見つけるかを考える機会を提供しています。特に、再生可能エネルギーが気候変動と闘い、持続可能な未来を築く上で果たす重要な役割に焦点を当てています。

理解を深めるため、生徒たちはグループで協力し、6種類の再生可能エネルギー源のモデルを制作しました。この活動では、生徒たちの創造力が発揮されるだけでなく、それぞれのエネルギー源がどのように機能し、環境にどのような影響を与えるかを体験的に学ぶことができました。

制作した再生可能エネルギー源のモデルは以下の通りです:

  1. 水力発電ダム – 流れる水がどのように電気を生み出し、生態系を維持するかを紹介。
  2. 風力発電タービン – 風のエネルギーを活用して家庭や産業に電力を供給する方法を説明。
  3. ソーラーパネル – 太陽光をクリーンで持続可能なエネルギーに変換する仕組みを示す。
  4. 地熱エネルギー(火山) – 地球内部の熱をどのようにエネルギーとして利用するかを解説。
  5. 波力・潮力エネルギー – 海洋や潮の動きがどのように持続可能なエネルギーを生み出すかを探求。
  6. バイオマスエネルギー – 有機物をどのようにエネルギーに変換するかを紹介。

生徒たちはこのプロジェクトに熱心に取り組み、それぞれのエネルギー源が実際にどのように利用されているか、また化石燃料への依存を減らす可能性について議論しました。さらに、作成したモデルをクラスメートに発表し、再生可能エネルギーの科学や気候変動対策における役割について説明しました。

この体験型活動は単なる科学プロジェクトにとどまらず、環境意識を高め、より良い地球を目指して行動を起こすきっかけとなりました。再生可能エネルギーを探ることで、3年生は環境保護の精神を育み、持続可能性を実現するための世界的な取り組みについて理解を深めています。

Exploring Renewable Energy and UN Sustainable Development Goals (Grade 3)

Grade 3 students are diving into the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) as part of their ongoing efforts to explore ways to help the planet. This unit encourages students to think critically about how global challenges, such as climate change, can be addressed through sustainable solutions. A key focus of their learning is understanding how renewable energy sources play an essential role in combating climate change and ensuring a sustainable future.

To deepen their understanding, students worked in groups to create models of six different renewable energy sources. These models not only demonstrated their creativity but also provided hands-on opportunities to explore how each energy source works and its impact on the environment.

The renewable energy sources explored included:

  1. Hydropower Dam – Highlighting how flowing water generates electricity while maintaining ecosystems.
  2. Wind Turbine – Showing how wind energy can be harnessed to power homes and industries.
  3. Solar Energy Panels – Demonstrating how sunlight is converted into clean, sustainable energy.
  4. Geothermal Energy Source (Volcano) – Explaining how heat from beneath the Earth’s surface is used for energy.
  5. Wave and Tidal Energy – Exploring how the motion of oceans and tides can create sustainable energy.
  6. Biomass Energy – Showcasing how organic materials can be converted into energy.

The students engaged deeply with this project, discussing how each energy source is used in real-life applications and its potential to reduce reliance on fossil fuels. They also presented their models to their peers, explaining the science behind their renewable energy source and its role in combating climate change.

This hands-on activity was more than just a science project; it was a meaningful step toward fostering awareness and inspiring action for a better planet. Through their exploration of renewable energy, Grade 3 students are building a foundation for environmental stewardship and a better understanding of the global efforts needed to achieve sustainability.