News・Blog
  >     >   2022年2月
2022年2月の一覧

パラリンピックの目指すもの - Grade 3

3年生の国語の教材に、「パラリンピックの目指すもの」というのがあります。パラリンピックの競技がどういうものか、そしてパラリンピックは何を目指しているのかということを考える教材です。学習の中で、パラ水泳の第一人者富田宇宙選手の水泳への取り組みを学習した後、直接富田選手に、質問する機会を設けました。11の質問をお願いしたうちの一部です。

Q:どうやって、目が見えない生活に慣れたのですか。

A:まだ、慣れていません。僕の障害は、だんだん目が見えなくなる障害で、まだ完全に真っ暗ではないので、今も見えなくなっていく途中です。できないことが増えるたびにどうやって克服すればよいか考えたり、見えなくてもできるように訓練したり、そういうう毎日です。

Q:どうして、そんなに速く泳げるのですか。

Aたくさん練習しているからです。たくさん練習すれば、だれでも同じくらい速く泳げると思います。

彼の、前向きに頑張る姿に、子供たちもさらにファンになったようです。

 

また、パラ陸上で、義足のランナーの存在も学習しました。そこで、今回、熊本総合リハビリテーション学院の笹川友彦先生と義足ユーザーの大内田伸也さんを学校にお招きして、義足体験教室を、1年生から3年生の児童を対象に実施しました。義肢装具の説明、そして、作り方、実際着けての体験、そして大内田さんによる実演など、2時間みっちり学習しました。子供たちはそのたびにたくさんの疑問を持ち、先生に多くの質問をしました。

今回の体験教室で、初めて知ることが多く、たくさんの学びがあったことと思います。

 

Polar bears and climate change - Grade 1

Polar bears are powerful predators that are struggling in these times of climate change. G1 students learned during the How the World Works unit that living things depend on nonliving things for their survival. Polar bears need sea ice for hunting, resting after swimming, and as a location for mother bears to raise their young. Rising temperatures are causing the melting of the sea ice they so desperately depend on. Students examined this through an activity using polar bears handmade from paper clay, containers filled with broken pieces of ice, and a hair dryer to act as the warming air.

 

UN SDG comics - Grade 3

Comic Strip SDGs – Right now, Grade 3 students are creating comic strips as we learn about UN SDGs. Student chose which SDG to base their comic on, and then planned and created their comics. Students did a wonderful job of engaging with the material and displaying an understanding of how the SDGs are intended to be a way for people to help the Earth.

 

Sign language and non-verbal communication - Grade 1

As part of our Grade 1 How We Express Ourselves, we are investigating sign language and non-verbal communication.  Students learned to sign their own name in American Sign Language and now we are studying braille.  Next, we will move on to an investigation of how humans use gestures to help themselves communicate.

Electrical Circuits - How the World Works Grade 4

As part of our Grade 4 How the World Works unit, students are investigating the concepts that energy and waves are all around us.  Within that inquiry, students are studying about and learning to make serial and parallel electrical circuits.

Grade 3 PE - Handstands!

In PE, Grade 3 students are working Developing upper body strength and coordination. Students are working on handstands, they’re getting better and better as their upper bodies get stronger.

Grade 2 - How has housing, communications and transportation changed since the Stone Age?

In November, within our Grade 2 unit, Where We Are in Place and Time, students studied how housing, communications and transportation has changed over human history. Students began by investigating the Stone Age, and ended by studying the present day. As a final activity, students worked in groups to create timelines of the changes that have taken place in these three areas over the past 12,000 years.

1年生国語・「ものの名まえ」の学習

国語「ものの名まえ」の学習をしました。一つ一つの名前とまとめてつけた名前を学習し、理解した後、お店屋さんごっこをしました。なりたいお店屋さんを決め、一緒にお店をする友達と商品を考えました。そして、商品を描いて作り、セッティングも考え、お店屋さんごっこ当日を迎えました。「いらっしゃい、いらっしゃい。」の呼びかけもしながら、楽しく買い物ができました。

4年生国語・世界にほこる和紙・伝統工芸のよさを知ろう

国語で「世界にほこる和紙・伝統工芸のよさを知ろう」を学習しました。熊本や九州の伝統工芸品のリーフレットを作成し、その発展的学習として、伝統工芸館と熊本城の見学を行いました。伝統工芸館で実際に工芸品を見て触れることにより、先人たちが守り、それを現在も大切に引き継いでいることの凄さに感動していました。まだまだ見ていたいと、懇願されましたが、次の訪問先熊本城に向かいました。熊本城では、熊本地震から5年たち、復興し続けているお城の様子を、スケッチしながらじっくり観察しました。

Plastic fabrication - Grade 4 Where We Are in Place and Time

We studied about plastic fabrication in this unit, and as a demonstration of how new substances are made in a lab – we created Prussian Blue! Students now understand that matter is never lost and instead turns into new compounds under the right conditions. Following this experiment, we did a couple of other reactions such as making carbon dioxide. We also made sure to talk about safety and stay protected by wearing gloves and goggles when mixing chemicals.